20.3.2021

Lukuaika 4 min

Minna Huotilainen, aivotutkija 

Aivojen kevätsiivous – näin huolehdit aivoistasi arjessa

Ihmisen aivokapasiteetti on rajallinen, mutta siihen pystyy vaikuttamaan kunnon kevätsiivouksella. Aivotutkija Minna Huotilainen neuvoo oikeat välineet ja keinot aivojen hyvinvoinnin tueksi.

Aivot ovat jokaisen tärkein pääoma. Hyvinvoivat ja terveet aivot auttavat jaksamaan, parantavat elämänlaatua ja pidentävät työuraa. Jokainen meistä voi itse vaikuttaa tämän voimavaran säilyttämiseen ja kasvattamiseen omilla teoillaan ja valinnoillaan. 

Muisti on kokonaisvaltainen verkosto

Usein ajatuksemme muistista vertautuu tietokoneeseen, josta löytyy tietyt paikat uusien tiedostojen tallentamiselle. Todellisuudessa ihmisen muisti toimii aivan päinvastaisella periaatteella – se on kokonaisvaltainen verkosto, joka elää ja kehittyy koko ajan. Kun tallennamme uutta tietoa, ei ole mitään yksittäistä tyhjää paikkaa, jonne uuden tiedon voisi laittaa. Sen sijaan uusi tieto muokkaa koko sitä verkostoa, jossa vanhat tietomme ja oppimme jo ovat. Näin ollen muistimme ei tietokoneen lailla myöskään voi tulla täyteen, koska meillä on aina kyky oppia uusia asioita.

Toisin kuin tietokoneet, aivomme myös siivoavat itse itseään heti kun ne saavat siihen mahdollisuuden. Yöllä siivousprosessit ovat huipussaan. Unen aikana aivomme käsittelevät päivän mittaan kertynyttä uutta tietoa, kuten ajatuksia, kohtaamisia ja tehtäviä, ja suhteuttavat sitä vanhaan tietoon. Aivot järkeistävät uutta tietoa muun muassa etsimällä yhteyksiä ja säännönmukaisuuksia kristallinkirkkaaksi kokonaispaketiksi, josta on helppo lähteä uuteen päivään.

Ympäristö ja oma mielentila vaikuttavat merkittävästi muistiin

Jos jokin asia ei painu mieleemme, on muistamistilanne todennäköisesti ollut liian haastava. Aivomme ovat vanhat ja selviytyäksemme lajina, olemme oppineet lukemaan ympäristöstä erityisesti uhkaavia ja stressaavia tekijöitä. Melu, hälinä ja vilinä niin ympärillämme kuin vaikka puhelimen ruudulla virittävät aivomme tilaan, jossa on vaikea keskittyä yhteen asiaan. Lisäksi nykyään meiltä vaaditaan nopeaa reagointia monenlaisiin asioihin – kysymyksiin, sähköposteihin, soittoihin ja somevirtoihin. Nämä kaikki ympäristötekijät aiheuttavat sen, että menemme stressaantuneeseen mielentilaan.

Stressaantuneessa mielentilassa uuden oppiminen ja muistaminen on vaikeaa. Meistä tulee ikään kuin robotteja, jolloin selviytyäksemme pyrimme toistamaan jo opittuja tuttuja kaavoja ja painamme tsemppihengellä eteenpäin, vaikka läpi harmaan kiven. Jälkeenpäin saatamme havahtua siihen, että monta tärkeää asiaa on voinut jäädä huomaamatta, jopa sellaiset, jotka olisivat helpottaneet elämäämme. Tämä on juuri sitä oppimisen puutetta, joka estää meitä kehittymästä.

Säätelemällä ympäristöä voit parantaa muistiasi

Muistin kapasiteetin kasvattaminen on todella vaikeaa ja ehkä jopa mahdotonta. Oikeastaan onkin parempi puhua kyvystämme säädellä ulkoisia häiritseviä tekijöitä. Avainasemassa on kyky tunnistaa ne tilanteet, joissa itse tarvitsee keskittymistä ja mahdollisuus löytää oikea aika ja paikka keskittymiselle. Lisäksi kyky ulkoistaa muistia erilaisin työkaluin helpottaa arkea – esimerkiksi muistikirjat ja -laput, kalenterit ja muistutukset vapauttavat aivomme muistamisen vastuusta. Oikeastaan hyvää muistia on se, että tietää kuinka huono muisti itsellänsä on ja osaa toimia sen puitteissa.

Vinkkejä aivojen kevätsiivoukseen

Kun kevät alkaa hiljalleen lähestyä, on otollinen aika tuulettaa myös aivojasi ja antaa niille mahdollisuus kehittyä ja oppia uutta. Aivotutkija Minna Huotilainen muistuttaa, että aivojen hyvinvointiin vaikuttavat pitkälti samat asiat kuin hyvinvointiimme ylipäänsä: riittävä ja laadukas uni, terveellinen ravinto, liikkuminen ja mielekäs tekeminen. Tässä muutamia vinkkejä aivojen kevätsiivoukseen.

 

1. Pyri nukkumaan säännöllisesti vähintään seitsemän tuntia yössä. Keväällä valon määrän voimakas lisääntyminen voi vaikeuttaa unirytmiäsi – pimennysverhot ovat siihen erinomainen ratkaisu.

2. Varmista, että syöt joka päivä jotain terveellistä ja monipuolista. Aivot nauttivat erityisesti hyvistä rasvoista, joita saa esimerkiksi rasvaisesta kalasta, pähkinöistä, manteleista, siemenistä, avokaadosta ja kasviöljyistä. Jo pienetkin muutokset vaikuttavat – korvaa voi öljyllä ruokaa paistaessa tai lisää normaaliin arkiruokaasi hyppysellinen siemeniä.

3. Pysy liikkeessä. Liikunnan ei tarvitse olla urheilua, vaan pienikin fyysinen tekeminen on hyväksi aivoille – esimerkiksi lasten kanssa leikkiminen, käsityöt, leipominen tai siivoaminen. Oikeastaan liikkumisen sijasta voisi aivan yhtä hyvin puhua istumisen välttämisestä. Mitä vähemmän aikaa vietät istuen, sitä enemmän aivosi kiittävät.

4. Suunnittele päiväsi tehtävätyyppien mukaan – tunnista ne asiat, jotka vaativat keskittymistä ja varaa niille rauhallinen aika ja paikka. Töissä tai opinnoissa keskittymistä vaativan tehtävän voi aloittaa sulkemalla sähköpostin ja laittamalla puhelimen äänettömälle, jotta vältyt keskeytyksiltä. Rohkaistu kertomaan työtovereillesi tai perheellesi, että työstät jotain keskittymistä vaativaa ja pyydä, ettei sinua häiritä silloin.

5. Tee itsellesi mieleisiä juttuja, mielellään yhdessä muiden kanssa. Tutkimusten mukaan muistia ylläpitää erityisesti sosiaaliset harrastukset – esimerkiksi kuorolaulu, soittimen soittaminen yhdessä, tanssiminen, ryhmäliikunta, joukkuelajit, tai kortti- ja lautapelien pelaaminen

Biogen-101454 | 03/2021

Feedback (Biogen) >>

ATTENTION

An error occurred while rendering this component.

Please consult your application support team.

TERVETULOA AIVOPANKKIIN

Täydellistä unta on turha tavoitella

Nykyajan elämäntapa ei tue järkevää nukkumista. Toimittaja Leeni Peltonen kärsi unettomuudesta 25 vuotta, mutta löysi lopulta keinoja sen selättämiseen. 

Lukuaika 5 min

  • Aivoterveys
  • Artikkeli
Podcast: Millaisesta ruoasta aivot pitävät?

Ruokavaliollamme on yllättäviäkin yhteyksiä muistiin ja vireystilaan. Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen kertoo aivoterveistä ruokavalinnoista.

Lukuaika 1 min

  • Aivoterveys
  • Podcast
Aivojen terveyttä hellivässä ruokavaliossa kokonaisuus ratkaisee

Ruokavaliolla on yllättäviäkin yhteyksiä muistiin ja vireystilaan. Ravitsemusterapeutti Hanna Partanen kertoo, kuinka oman ruokavalion ja ateriarytmin saa valjastettua tukemaan aivoterveyttä. 

Lukuaika 4 min

  • Aivoterveys
  • Artikkeli
Podcast: Uni kuuluu kaikille

Toimittaja Leeni Peltonen taisteli huonounisuuden kanssa 25 vuotta, mutta löysi lopulta keinoja taisteluun unettomuutta vastaan. 

Lukuaika 1 min

  • Aivoterveys
  • Podcast
Podcast: Musiikki on ase taistelussa muistisairauden etenemistä vastaan

Apulaisprofessori Teppo Särkämö kertoo podcastissa laajasti musiikin vaikutuksista aivoihimme, mutta erityisesti sen hyödyistä ikääntyville ja aivosairauksista kärsiville. 

Lukuaika 1 min

  • Aivoterveys
  • Podcast
Tanssija Ansku Bergström mukana viettämässä Maailman MS-päivää

Maailman MS-päivää vietetään sunnuntaina 30.5.. Suomessa MS-tauti on osa lähes 12 000 suomalaisen elämää. Katso Anskun tanssivideo MS-kengillä.

Lukuaika 2 min

  • Tapahtumat
  • Uutiset
Musiikilla jarrutetaan muistisairauksien etenemistä

Musiikki aktivoi laajasti aivojamme ja vaikuttaa meihin monella eri tasolla: se voi tuottaa mielihyvää, vahvistaa tunteita, vaikuttaa vireystilaan ja parantaa tarkkaavaisuutta. 

Lukuaika 6 min

  • Aivoterveys
  • Artikkeli
Aivoterveys on avain pitkiin työuriin

Aivosäätiön tämän vuoden teemoina ovat Alzheimerin tauti ja lastenpsykiatria. Erityisesti mielenterveyden ongelmat, aivoperäisiä nekin, ovat yhä useammin myös työkyvyttömyyden syy. 

Lukuaika 4 min

  • Yhteiskunta
  • Artikkeli
Podcast: Tauot kunniaan! Etätyö onnistuu, kun sitä johtaa ja rytmittää

Työpsykologi Hanna Poskiparta tarjoilee podcastissa reseptinsä onnistuneeseen etätyöhön ja itsensä johtamiseen. 

Lukuaika 1 min

  • Yksilö
  • Podcast
Podcast: Aivoterveys on avain työurien pidentämiseen

Niin sydän- kuin tuki- ja liikuntaelinsairauksista aiheutuva työkyvyttömyys on laskussa, kun taas aivoperäiset sairaudet nostavat päätään. Mitä asialle pitäisi tehdä?

Lukuaika 1 min

  • Yhteiskunta
  • Podcast
Onnistunut etätyö vaatii omien haasteiden tunnistamista

Etätyö on tullut jäädäkseen osaksi monien työarkea. Siinä on paljon hyviä puolia, mutta se myös kuormittaa aivoja eri tavoin kuin työskentely ihmisten keskellä.

Lukuaika 3 min

  • Yksilö
  • Artikkeli
Aivojen kevätsiivous – näin huolehdit aivoistasi arjessa

Ihmisen aivokapasiteetti on rajallinen, mutta siihen pystyy vaikuttamaan kunnon kevätsiivouksella. Aivotutkija Minna Huotilainen neuvoo oikeat välineet ja keinot aivojen hyvinvoinnin tueksi.

Lukuaika 4 min

  • Yksilö
  • Artikkeli
Video: Tästä on Aivopankissa kyse

Aivopankin lanseeraustilaisuus järjestettiin 9.3.2021. Katso videolta tallenne tilaisuudesta ja kuule, mistä aivopankissa on kyse.

Lukuaika 1 min

  • Tapahtumat
  • Video
Video: Tue aivojen hyvinvointia monipuolisella aktivoinnilla

Katso mielenkiintoinen animaatiovideo ja opi lisää aivojen kehittymisestä sekä hyvinvoinnista!

Lukuaika 3 min

  • Aivoterveys
  • Video
Podcast: Suomalaisten aivoterveys nyt ja tulevaisuudessa

Kuuntele Kansallisen Neurokeskuksen johtaja Mikael von und zu Fraunbergin ajauksia suomalaisten aivoterveydestä.

Lukuaika 1 min

  • Yhteiskunta
  • Podcast
Testaa tietosi aivoterveydestä!

Jotta voisimme edistää aivojemme hyvinvointia, meidän täytyy tietää, mikä on aivoillemme hyväksi. Testissä käsitellään aivoterveydelle merkittäviä tekijöitä, kuten unta, stressiä, ravintoa ja liikuntaa. 

Lukuaika 5 min

  • Testi
Digimaailma runnoo pään sisäistä supertietokonettamme

”Aivot sopeutuvat vähitellen, mutta olisiko kuitenkin parempi pyrkiä aivoystävälliseen työtapaan”, pohtii Kansallisen Neurokeskuksen Mikael von und zu Fraunberg.

Lukuaika 3 min

  • Aivoterveys
  • Artikkeli
Video: Vinkkejä onnistuneeseen etätyöhön

Katso mielenkiintoiselta videolta työpsykologi Hanna Poskiparran aivoterveysvinkit etätyöhön.

Lukuaika 5 min

  • Yksilö
  • Video
Yksinäisyys on myrkkyä muistille

Aivotutkija Minna Huotilaisen mukaan avain hyvään muistiin työelämässä on optimaalisissa olosuhteissa. 

Lukuaika 4 min

  • Aivoterveys
  • Artikkeli
Podcast: Aivojen kevätsiivous - miten parannat muistiasi arjessa?

Miksi aivotutkija kutsuu edellistä vuosikymmentä säheltämisen vuosikymmeneksi? Kuuntele aivotutkija Minna Huotilaisen ajatuksia aiheesta.

Lukuaika 1 min

  • Yksilö
  • Podcast
Aivosairaudet ovat kallein kansantautimme – tällaisista kustannuksista on kyse

Länsimaisten hyvinvointivaltioiden sairaustaakasta lähes kolmannes johtuu aivosairauksista. Niiden aiheuttamat kustannukset ovat nelinkertaiset verrattuna syöpäsairauksiin ja sydän- ja verisuonisairauksiin. 

Lukuaika 2 min

  • Artikkeli
Podcast: Aivoterveys on Suomen tärkein pääoma

Neurologian professori Risto O. Roine pohtii podcastin jaksossa aivosairauksien kustannuksia ja aivoterveyden edistämiseen tähtäävien tutkimusten merkitystä.

Lukuaika 1 min

  • Yhteiskunta
  • Podcast
Aivoterveys on aivojen hyvinvoinnista huolehtimista ja sairauksien estämistä

Mistä puhumme, kun puhumme aivoterveydestä? Turun yliopiston neurologian professori Risto O. Roine kertoo, miten aivoterveyttä ylläpidetään.

Lukuaika 2 min

  • Aivoterveys
  • Artikkeli
Infograafi: Aivojen ongelmien hinta on huima

Aivoterveyteen liittyvät ongelmat ovat rasite kansantalouden kestävyyskyvylle niin Suomessa kuin koko läntisessä maailmassa. Tutustu infograafiin, joka kertoo tarkemmin kuluerien muodostumisesta.

Lukuaika 2 min

  • Yhteiskunta
  • Infograafi
Tietoa aivopankista

Aivot ovat meidän jokaisen tärkeintä pääomaa. Hyvinvoivat ja terveet aivot auttavat jaksamaan, parantavat elämänlaatua ja pidentävät työuria.

Lukuaika 2 min

  • Aivoterveys
  • Uutiset

Löydät Aivopankin myös sosiaalisesta mediasta. Jakamalla kasvatat pääomaa.